Могућност за усклађивање плата у јавном сектору
У наредних три до пет година могуће је направити потпуно нови систем коефицијената на основу којег би се ускладиле плате у државном сектору Србије, како је то већ случај у Црној Гори и Словенији, став је Фискалног савета, али се пре тога мора изменити низ закона, уредби и прописа.
Позитивни економски трендови омогућавају да се плате запослених у државном сектору у 2019. повећају између пет и шест одсто, кажу у Фискалном савету и наводе да би Влада Србије већ у овој години требало да дефинише конкретне мере и рокове за достизање уређеног система зарада и запослености.
У анализи "Зараде у државном сектору: стање и смернице", Фискални савет је упозорио да би свако повећање изнад пет или шест одсто у 2019. водило ка неодрживом расту учешћа државних расхода за зараде у БДП-у и неоправданом, много бржем расту плата у јавном него у приватном сектору.
Искуства других земаља показују да је потребно све запослене у државном сектору ставити у један систем, одредити правичне и објективне коефицијенте, објашњава за Тањуг члан Фискалног савета Владимир Вучковић, а након тога, каже, временом ће се доћи до реалне висине плата за запослене у држави.
"Оно што би било добро је да се ове године објаве подаци о зарадама у државном сектору Србије по радним местима. Упоредо с тим, потребно је да се дође до неког новог, бољег система, односно, колике би плате требало да буду и онда би поређењем садашњег стања и жељеног стања, заправо видели ко већ сада има превисоке плате а ко заостаје за објективним платама", каже Вучковић.
Укупно, плате запослених у држави би могле да порасту за 5 до 6 одсто, а унутар тог повећања, онај ко има "премалу плату да добије седам, осам посто, а неко ко већ сада зарађује много, да не добије никакво повећање, или да добије скромно повећање од два, три посто", оцењује Вучкових.
"Прилагођавање новим платама не треба и не може да се заврши за годину, то је процес од неколико година. Потребно је усвојити законе и пратећу регулативу, а онда кроз буџете у неколико година издвајати средства за плате према том новом обрасцу".
На питање Тањуга кад сматра да би коефицијенти могли да буду усклађени, односно, да се почне са њиховом применом и да се плате у Србији исплаћују на основу њих, Вучковић каже:
"Изгледа да у периоду од 3 до 5 година овај посао може да се заврши. Не би било добро да имамо, као што смо имали у претходним годинама, субјективно, произвољно повећање плата по секторима. Не сме пресудна да буде политичка воља, притисак синдиката и произвољно тумачење плата у државном сектору", напомиње Вучковић.
Према њховом предлогу, када би се променио низ уредби и правила, за најодговорније функције у држави, попут председника, председника Скупштине и премијера, коефицијент за плате би требало да буде између 11 и 12, напомиње Вучковић.
За председника Уставног суда, Републичког јавног тужиоца, заштитника грађана, министра и посланика коефицијент би износио између 10 и 11, додаје.
Уколико у наредном периоду дође до измена правила, плата председника Републике би са садашњих 125.000 динара основне зараде била повећана на 275 до 300 хиљада динара.
Фото: FreeImages.com
Неко ће, каже, рећи да је 300.000 динара за плату председника, премијера или председника Уставног суда превише, а "неко ће, рећи да је то премало".
"Биће аргумената и за једно и за друго. У нашем систему имамо изражену демагогију, а то је да најодговорнији људи државе имају најчешће веома скромне плате. Није у реду да премијер, председник Републике, председник Скупштине, односно носиоци законодавне, извршне и судске власти имају недопустиво ниске плате. То нигде у свету немате", сматра Вучковић.
Министри, посланици, судије Уставног суда би имали, каже, када би се остварила идеја Фискалног савета, од 250.000 до 275.000 динара, а повећање би добили у том случају и они са нереално ниским примањима с обзиром на посао који обављају, попут лекара, медицинског особља...
Доктор специјалиста би, наводи, у таквом систему имао, на пример, коефицијент 3,5 до 4,5, доктор медицине 3 до 3,5 а за медицинске сестре би био 1,6 до 1,9, па би основна зарада медицинских сестара била од 40 до 47.500 динара, специјалиста од 90 до 110 хиљада...
"Нешто мање лоша ситуација је у просвети где, иако су плате ниске, ипак није толико лоша ситуација. Свуда у свету се просвета налази око просечне плате у држави", објашњава Вучковић и наводи да би по новој методологији учитељ имао основну зараду од 40 до 50 хиљада динара, васпитач од 40.000 до 55.000, а наставник у основној школи од 45 до 55 хиљада динара колико и његов колега који ради у средњој школи.
С друге стране, у сектору безбедности Србије просечне плате, на пример, "одскачу" од републичког просека
Вучковић у разговору за Тањуг закључује да мишљење Фискалног савета изражено у Анализи није зацртано и да су измене могуће.
"То није закуцано, те ствари могу да се мењају, битно је да ли се иде ка неком уређенијем систему...", поручује Вучковић.
Извор: Дневник
Нема коментара на овај чланак.
Вама није дозвољено да пишете коментаре. Молим Вас да се пријавите.