Од 1. новембра до 1. априла возачи у Србији на својим атуомобилима морају да имају све четири зимске гуме, уколико на коловозу има снега, леда или поледице.
Од 1. новембра до 1. априла возачи у Србији на својим атуомобилима морају да имају све четири зимске гуме, уколико на коловозу има снега, леда или поледице. Како би се повећала безбедност возача у саобраћају Агенција за безбедност саобраћаја и Ауто-мото савез Србије позивају грађане да користе зимске пнеуматике у том периоду јер они имају краћи зауставни пут.
Иако зимске ауто-гуме нису обавезне од 1. новембра до 1. априла ако нема снега, леда или поледице, стручњаци упозоравају да су перформансе летњих пнеуматика неоговарајуће по хладном и влажном времену и да их свакако треба заменити.
Казне за коришћење летњих уместо зимских ауто-гума се крећу од 6.000 до 20.000 динара, а за правна лица од 100.000 до 800.000 динара.
Борис Антић са Саобраћајног факултета каже да летњи пнеуматик пријања слабије уз подлогу и да се тако зауставни пут продужава. Поручује да се не треба играти и да се не постављају пнеуматици само на погонску осовину, јер може да дође до проклизавања другог дела возила.
Милан Илић из Агенције за безбедност саобраћаја је рекао да је законом предвиђено да возачи користе зимску опрему у том периоду, а Правилником о техничким условима за моторна возила је преизирано када она мора да се користи и шта се све подразумева под зимском опремом.
"У периоду од 1. новембра до 1. априла неопходно је користити зимску опрему, а под њом се подразумева за путничка и лака теретна возила да на сва четири точка морају бити зимску пнеуматици са мининалном дубином шаре од четири милиметра, као и ланци за снег, док аутобуси и теретна возила морају имати и лопату", навео је Илић.
Када нема снега и леда, зимска опрема није обавезна, али Агенција саветује коришћење зимских ауто-гума пошто су мекше и боље пријањају уз подлогу, па имају много краћи зауставни пут приликом кочења.
Ланци морају да се користе у том периоду на местима где је постављен саобраћајни знак да су обавезни, али се могу користити и ван тих места ако има снега на коловозу, навео је Илић.
Такође од 1. новембра до 1. априла, возачи су ван града у обавези да имају у гепеку ланце за снег, док у граду не морају да их имају.
Илић је казао да се до 2016. зимска опрема није евидентирала детаљно као узрок саобраћајних незгода, осим у случају када је била главни узрок настанка саобраћајне незгоде.
Од 2013. до 2015. године су евидентиране две саобраћајне незгоде са погинулим лицима када су пнеуматици били неисправни, и 10 саобраћајних незгода са повређенима, где су пенуматици били неисправни.
"Од 2016. постоји нови протокол како се евидентирају саобаћајне незгоде због гума и њихове неисправности и евидентиране су две незгоде са погинулим и 22 са повређеним", додао је Илић.
Замена ауто-гума због безбедности
Генерални секретар Ауто-мото савеза Србије Предраг Ђурђев је, такође, нагласио би возачи, поред законске обавезе, требало да замене летње ауто-гума и због своје личне безбедности, али и безбедности других учесника у саобраћају.
"Апелујемо на сигурност. Зимске гуме су по смеси много мекше од летњих и с обзиром на атмосферске прилике и најаве мораће да се користе. Штитећи себе и своје путнике у возилу, штитите и друге учеснике у саобраћају."
"Такође, неопходна је дубина шаре од најмење четири милиметра", рекао је Ђурђев.
Он је објаснио да и летње ауто-гуме могу имати шару дубине четири милиметара, али да оне немају иста ствојства као зимске, нити ламелице које треба да прикупе што већу количину снега, с обзиром да снег најбоље пријања уз снег и тада је знатно краћи зауставни пут приликом кочења.
"АМСС увек покреће пред летњу и зимску сезону традиционалну акцију бесплатне провере техничке исправности возила и тек ћемо одредити термин, док се договоримо са нашим партнерима у МУП-у, Управом саобраћајне полиције", додао је Ђурђев.
Он подсећа да члан 113 Закона о безбедности саобраћаја каже да је потребно издвојити до 20.000 динара уколико се користе летње уместо зимских ауто-гума, док возач који изазове удес возилом које има летње пнеуматике може добити казну и до 45 дана затвора. Казна за одсуство ланаца за снег је 3.000 динара.
Ђурђев је навео да се и гориво може значајно уштедети коришћењем зимских ауто-гума током зимског периода.
"Све то иде у прилог безбеднијем саобраћају, али и квалитетнијој и удобнијој вожњи", истакао је Ђурђев.
Извор: РТС
Нема коментара на овај чланак.
Вама није дозвољено да пишете коментаре. Молим Вас да се пријавите.